Start/aanvang:
00:00
Einde:
23:45
Maximaal aantal deelnemers
50
Om je in te schrijven moet je eerst inloggen.
In je klassieker naar het hart van de automobielindustrie.
Onderweg geïllustreerd met verhalen over de ontwikkeling van de Autobahn en de inpassing van de snelweg in het landschap, langs de mooiste routes en de meest bijzondere stukken Autobahn.
In en rond Stuttgart bezoeken we de musea en fabrieken van Mercedes en Porsche.
Overnachten doen we in enkele prachtig gelegen Schlossen in het Neckertal, buiten de voornamelijk voor plastic auto’s toegankelijke umweltzones in de stad. In deze contreien concretiseerden en testten Karl Benz, Gottlieb Daimler en vele andere bastlers de eerste automobielen.
Heb je geen eigen oldtimer, benader een van de vele deelnemers die graag een bijrijder hebben.
München bezoeken we niet vanwege de grote afstand, tijdsdruk op het programma en de tegenvallende ervaringen van eerdere bezoekers aan BMW-Welt.
Voorlopig programma
Woensdag 28 maart:
- Lunchen langs de A76 bij Heerlen, introductie en tour door Jacques Jamin. Voormalig medewerker van Rijkswaterstaat en betrokken bij het ontwerp van een van de oudste stukken snelweg van Nederland.
- Dineren en overnachten Schloss Weitenburg.
Donderdag 29 maart:
- Bezoek en rondleiding door de grootste Mercedes fabriek in Sindelfingen.
- Bezoek Mercedes museum van UN studio inclusief groepsfoto met oldtimer voor het museum.
- Diner en avond op eigen gelegenheid.
- Overnachten Schloss Liebenstein
Vrijdag 30 Maart:
- bezoek Porsche Museum van Delugan Meissl
- bezoek Porsche moterfabriek Zuffenhausen (onder voorbehoud)
- op pad met Axel Thewalt, hoofd verkeersambt Heidelberg en Autobahnkenner, naar fragmenten vooroorlogse Autobahn.
- Diner en avondlezing Autobahngeschiedenis door Axel Thewalt in Schloss Hirschhorn
Zaterdag 31 Maart:
- nader te bepalen ochtendprogramma
- afsluitende lunch
Informatie over de umweltzones
Vrijwel alle stadskernen in Duitsland liggen in zogenaamde Umweltzones. Deze umweltzones mogen alleen betreden worden door auto’s die aan bepaalde eisen voldoen. Auto’s van na 1992 komen hiervoor in aanmerking. Je kunt dan eenvoudig een sticker aanvragen bij bijvoorbeeld de TUV of de ANWB. Er geldt een uitzondering voor oldtimers. Deze uitzondering is helaas voor buitenlandse oldtimers (nog) niet expliciet omschreven en wordt overgelaten aan het desbetreffende bondsland of de gemeente. We krijgen uit verschillende bronnen verschillende voorwaarden:
- Buitenlandse auto’s moeten als oldtimer geregistreerd staan in eigen land - Buitenlandse oldtimers moeten net als Duitse oldtimers minimaal 30 jaar oud zijn - Nederlandse oldtimers moeten een blauw kenteken hebben en kunnen daarmee niet van na 1978 zijn. - Je moet een gelijkwaardigheidsverklaring bij de TUV van de desbetreffende regio aanvragen. Wij gaan waarschijnlijk 1 keer de umweltzone in (Mercedes Museum, uitsluiting klasse 1, 2 en 3). Je riskeert een boete van 40 euro en 1 punt. Wordt vervolgd.
Informatie over de inschrijving
Inschrijven doe je in de volgende stappen:
- meld je aan op de website inclusief introducées (bij meer dan 1 graag overleg met de organisatie)
- vul de formulieren van jezelf en de introducés in en stuur deze op voor 1 februari. (De formulieren staan onderaan deze pagina)
- stort voor 1 februari 445 Euro pp op basis van een Doppelzimmer of 530 Euro voor een Einzelzimmer
- indien je met je eigen oldtimer rijdt, stuur een foto en een omschrijving naar martijnmexicaan@hotmail.com
Per deelnemende auto moet er minimaal 1 AetA lid inschrijven.
De overnachtingsmogelijkheden laten vooralsnog 14 Doppelzimmer en 6 Einzelzimmer toe, bij meer dan 34 deelnemers, deelname onder voorbehoud. Moment van aanmelding op de website wordt dan bepalend.
Organisatie
Friso Broeksma, Robert van Kats, Martijn Oskam, Moritz Prophet, Edward Schuurmans (e.schuurmans@dkv.nl 06-41554481)
Klassieker 1: Saab 900
Jörn Schiemann en zijn vrouw Irma Gross zullen met deze 'jonge' oldtimer deelnemen aan de excursie. Hij schrijft:"De Saab 900 (Classic) werd geproduceerd van 1978 tot 1993, ik rij er een van de laatste uit de reeks. Het is al mijn derde, sinds 1992 rij ik hetzelfde model."
Klassieker 2: Opel Diplomat B 5.4 (1973)
De oldtimer van Wessel en Adriaan Reinink
Klassieker 3: Palm Beach door Henri Chapron
Sjoerd Soeters rijdt in dit prachtexemplaar mee. Wereldwijd zijn er maar 13 gemaakt; hiervan zijn er nog 4 over.
Klassieker 4: Mercedes-Benz 230 (1980)
Edward Schuurmans heeft recent een astralzilvere Mercedes-Benz 230 CE met sienna interieur aangeschaft.
Klassieker 5: Mercedes-Benz
Wijnand Looise rijdt met deze bolide mee.
Klassieker 6: Austin 2200 (1974) met kt 56-PZ-51
Robert van Kats kiest uit één van zijn Austins...en deze wordt het!
Klassieker 7: Austin Mini Cooper (1966)
Friso Broeksma heeft de banden opgepompt van zijn 'Baby Blue' en is nu klaar voor het Duitse avontuur.
Klassieker 8: Renault Twingo (1994)
Fridjof van den Berg rijdt met deze compacte youngtimer mee. Fridjof schrijft dat Twingoltjuh heel veel aandacht van mannen en van vrouwen krijgt door haar mooie verschijning met lange wimpers.
Klassieker 9: Een Panhard
Peter Drijver gaat mee op excursie en kan kiezen uit 4(!) Panhards: te weten twee 17 Break uit 1964, 1 PL17 Tigre uit 1959 en een 24BT uit 1965:
Klassieker 10: Citroën DS, Pallas, Injection
Hans Davidson neemt deel aan AetAutobahn; samen met zijn zoon.
Klassieker 11: Porsche 911 cabrio (1991)
Voorzitter Rens Schulze rijdt in deze bolide mee.