door:
Tijdens de Jaarvergadering is de nieuwe Forum Rotterdam gepresenteerd deze zal eind september echt uitkomen en worden verspreid onder de leden. Het is tevens het afscheid van hoofdredacteur Arjan Hebly
Na Amsterdam en Den Haag staat in deze Forum het Rotterdam van architect en stedenbouwkundige Kees Christiaanse centraal. Vanaf het begin van de jaren tachtig herstelt Rotterdam zich onder de bezielende leiding van een groep schrijvers, vormgevers en architecten van de softe jaren zeventig. De film Stadsgezicht van Bob Visser, met in de hoofdrol Jules Deelder, markeert deze omslag. De kneuterigheid wordt resoluut opzij geschoven en maakt plaats voor een lofzang op de onbegrensde mogelijkheden van de metropool. Niet alleen de dynamiek maar ook het specifieke decor van Rotterdam wordt herontdekt. Kees Christiaanse heeft ten volle deelgenomen aan deze omslag door samen met anderen en geïnspireerd door de Russische constructivisten tentoonstellingen en performances in de stad op touw te zetten.
Na in de beginjaren partner te zijn geweest in het Office for Metropolitan Architecture van Rem Koolhaas start Kees Christiaanse in 1989 zijn eigen bureau in Rotterdam. Hij realiseert meerdere plannen voor de stad. Een van de belangrijkste is het dynamische masterplan voor het Wijnhavenkwartier, een zowel in de tijd als ruimte open plan, gebaseerd op bestaande stadskenmerken en vrije spelregels voor de bebouwing. Dit plan belichaamt een nieuwe stap in de traditie van de 'zoning laws', stedenbouwkundig regels zoals die in New York worden toegepast. Rotterdam vormt voor Kees Christiaanse de inspiratie voor zijn concept van de Open Stad, wat onder meer zijn neerslag vond in zijn curatorschap van de Internationale Architectuur Biënnale in 2009.